نگاهی بر عقاید داعش در مورد مهدی موعود(عج)
کد خبر: 3983532
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
بررسی شبهات مهدویت/ 13

نگاهی بر عقاید داعش در مورد مهدی موعود(عج)

یک کارشناس حوزه مهدویت به تشریح عقاید گروه تروریستی داعش نسبت به مهدویت پرداخت و گفت: عقیده به مهدویت توسط داعش ابزاری برای جذب نیرو بوده چراکه مهدویت را عموم مسلمان از شیعه تا سنی قبول دارند.

عقاید داعش در مورد مهدی موعود / بهره‌برداری این قوم از بحث جذاب مهدویتحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و از اساتید حوزه علمیه شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه عقیده به مهدویت مختص به شیعه نیست، اظهار کرد: تمام فرق اسلامی شیعه و سنی، در اعتقاد به مهدویت مشترک هستند هر چند در مصداق با هم اختلافاتی دارند اما همه بر این باورند که روزی مهدی نامی خواهد آمد که از نوادگان حضرت زهرا(س) است و دنیا را پر از عدل و داد می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون اهل سنت کتاب‌های متعددی درباره مهدویت نوشته‌‌اند، افزود: جالب‌تر اینکه قدیمی‌ترین کتاب موجود در زمینه مهدویت را شخصی به نام نعیم بن حماد با عنوان کتاب «الفتن»، نوشته است، کتاب‌های دیگری همچون «البیان» و «الاربعون فی المهدی عقدالدرر فی اخبار المنتظر» نیز از دیگر کتب اهل سنت در اعتقاد به مهدویت است.

شیری اظهار کرد: روایتی در منابع اهل سنت در کتاب «صحیح مسلم» از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است «قیامت برپا نمی‌شود تا اینکه سپاه روم در دابق استقرار یابند، سپاهی از بهترین انسان‌های روی زمین در مدینه به‌سوی آنها می‌روند، وقتی که صف می‌بندند سپاه روم می‌گوید شما کنار بروید ما با شما قتال نمی‌کنیم، آن‌ها قسم می‌خورند به خداوند که ما برادران مسلمانان را تنها نمی‌گذاریم.»

وی ادامه داد: دابق محلی در سوریه است، در 35 کیلومتری حلب، داعشی‌ها معتقد هستند جنگ آخرالزمان نزدیک است و وقت آن رسیده که مهدی ظهور کند و معتقدند باید به دابق لشکرکشی کنند و از آنجا به رومی‌ها و مسیحی‌ها حمله و با آن‌ها بجنگند.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس حوزه مهدویت گفت: داعشی‌ها فرقه‌ای از سلفیت هستند که با استناد به این روایت داعش را ایجاد و از این ابزار برای خود نیرو جذب می‌کنند؛ از این‌رو اولین نشریه داعش را دابق نام‌گذاری کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ابو ایوب مصری یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان داعش بود که در توضیح پرچم داعش معتقد است این پرچم همان پرچم پیامبر(ص) بوده که قرار است روزی تمام دنیا زیر این پرچم قرار بگیرد و تحویل حضرت مهدی(عج) شود.

شیری تأکید کرد: در حقیقت داعش با تکیه بر روایت نقل شده معتقد است در راستای زمینه‌سازی برای ظهور حضرت گام برمی‌دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب «سفر به پایتخت داعش»، نوشته هادی یحمد، اظهار کرد: این کتاب سفرنامه فردی تونسی است که با هزار زحمت به داعش ملحق می‌شود، در این کتاب نقل شده رفتم دابق را دیدم با این هدف که قرار است مقدمه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم اما دابق چیزی نبود به جز یک سراب؛ این فرد تونسی متوجه اشتباهات خود می‌شود و از داعش روی برمی‌گرداند و جدا می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه و متخصص حوزه مهدویت با تأکید بر اینکه داعش از بحث جذاب مهدویت به نفع خودش بهره‌برداری کرده است، افزود: داعش با این انگیزه می‌خواهد برای گروه خود نیرو جذب کند و یا انحرافی در زمینه مهدویت ایجاد کند چراکه بحث مهدویت اعتقادی عمومی است و تقریباً همه فرقه‌ها آن را قبول دارند.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات گسترده صورت گرفته در اندیشکده‌های مختلف غربی مانند اندیشکده «رَند کورپوریشن» یکی از مهم‌ترین علت‌های موفقیت داعش در بحث جذب نیرو همان استفاده از ابزار جذاب مهدویت بوده است، همچنین ویلیام مک کنتس، مشاور سابق وزارت خارجه امریکا در کتاب خود «رستاخیز داعش» دلایل موفقیت داعش در جذب جوانان سلفی را استفاده از پروپاگاندای آخرالزمانی و مهدویت می‌داند.

شیری گفت: پس از اینکه داعشی‌ها محل دابق را از دست دادند و شکست خوردند، عده‌ای از داعشی‌ها متوجه اشتباه خود شدند و نام نشریه خود را از دابق به رومیه تغییر دادند با این تصور که مهم نیست در کدام شهر جنگ کنیم بلکه باید با صلیبی‌ها و رومیان بجنگیم تا برای ظهور حضرت مقدمه‌سازی کنیم.

وی در پایان گفت: با ذکر موارد فوق متوجه خواهیم شد که عقیده به مهدویت توسط داعش ابزاری برای جذب نیرو بوده چراکه مهدویت را عموم مسلمان از شیعه تا سنی قبول دارند.

انتهای پیام
captcha