نمایشگاه قرآن همدان حرف تازه‌ای نداشت
کد خبر: 4136275
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
ایکنا گزارش می‌دهد

نمایشگاه قرآن همدان حرف تازه‌ای نداشت

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن همدان گفت: نمایشگاه قرآن باید حرف تازه‌ای داشته باشد، نرم‌افزارها و محصولات جدیدی را در حوزه قرآن معرفی کند، بخشی با عنوان «تازه‌های قرآنی» وجود داشته باشد تا این تازه‌ها را برای بازدیدکنندگان بیان کند، اما اینها هیچ‌کدام در نمایشگاه قرآن همدان وجود نداشت.

نمایشگاه قرآن همدانبه گزارش ایکنا از همدان، ششمین نمایشگاه قرآن کریم همدان امسال در هفته پایانی ماه مبارک رمضان از ۲۷ فروردین‌ماه تا یکم اردیبهشت‌ماه با ۶۰ غرفه در تالار قرآن همدان برپا شد و بازدید‌کنندگان نسبتا خوبی را طی هفته برپایی به خود دید.

در ایام برپایی نمایشگاه نظرات تعدادی از بازدیدکنندگان را جویا شدیم که انتظار می‌رود به امید اعتلای فرهنگ قرآن و برگزاری رویدادهای فاخر قرآنی با انتشار مجموع نظرات مثبت و منفی این افراد شاهد رویدادهای قرآنی تخصصی‌تر و بهتر با برگزاری نمایشگاه قرآن در سال‌های آتی در دارالمؤمنین همدان باشیم. بخشی از نظرات را در متن ذیل می‌خوانیم.

روح‌الله عظیمی، از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن همدان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن امسال نسبت به دوره‌های گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بود، به‌ویژه در نظر گرفتن غرفه‌های خاصی برای کودکان یک ابتکار عمل خوب و جالب بود به خبرنگار ایکنا گفت: وجود عامل‌های جذابیت‌زا برای کودکان بسیار موضوع بااهمیتی است که در این نمایشگاه بازگویی قصه‌های قرآنی توسط مربیان و وجود کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان باعث جذب و رضایت این گروه سنی بود که برای بازدید از نمایشگاه با والدین خود همراه شده بودند.

وی اظهار کرد: وجود تنوع در ارائه برنامه‌های فرهنگی و تنوع در ارائه کتب مختلف نیز از عوامل مهم این دوره از نمایشگاه قرآن بود که در جذب مخاطب تأثیر بسزایی داشت.

عفاف و حجاب؛ ضعیف‌ترین بخش نمایشگاه قرآن همدان

مرضیه کاکاخانی، همسر روح‌الله عظیمی نیز در ادامه با بیان اینکه وجود غرفه خاص به‌عنوان غرفه بانوان از جمله نقاط قوت نمایشگاه قرآن بود، افزود: انتظار می‌رفت با توجه به هجمه‌های فرهنگی که دشمن به حوزه عفاف و حجاب کشور وارد کرده است، این غرفه خیلی بهتر و با تنوع عملکردهای بیشتری ظاهر می‌شد، اما نتوانست مخاطبانی برای خود جذب کند و فقط در قالب فروش محصولات فعالیت داشتند.


بیشتر بخوانید:


محمدطه عظیمی، فرزند 15 ساله این خانواده نیز در ادامه گفت: نمایشگاه با وجود غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان برایم جذابیت خاصی داشت، به‌ویژه در یکی از غرفه‌ها، یکی از مسئولان به‌خوبی کتاب‌های مختلف را معرفی می‌کرد و آنچه نظر من را بیش از سایر کتاب‌ها جلب کرد کتب مربوط به خاطرات شهدا بود.

وی ادامه داد: گرچه وضعیت نمایشگاه مناسب بود، اما اگر کتاب‌های علمی و کتاب‌هایی که بیانگر ارتباط دین و علم هستند در نمایشگاه عرضه می‌شد، مخاطبان بیشتری را جلب می‌کرد.

مهدی پارسا، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن همدان که دکترای مدیریت استراتژی فرهنگی دارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسید هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه، گزارش‌دهی بود، به غیر از چهار غرفه که کتب و محصولات تخصصی قرآن عرضه کرده بودند و آن هم بیشتر با کتب یک یا دو مفسر بود و تنوعی در زمینه کتب تفسیری وجود نداشت، سایر غرفه‌ها فرهنگی بود که نمی‌توان عنوان نمایشگاه قرآن روی آن گذاشت.

غرفه‌های رها شده و خالی از رنگ و بوی قرآنی

وی با بیان اینکه بیشتر غرفه‌ها به‌صورت کارمندی اداره می‌شد، افزود: غرفه کودکان بدون حضور مسئولان رها شده بود و تعدادی اسباب‌بازی بی‌هدف برای سرگرمی کودکان قرار داده بودند که مفهومی از قرآن از آنها برداشت نمی‌شد، در غرفه کودکان آنچه که باید صورت بگیرد جذب است و این مهم در نمایشگاه قرآن همدان دیده نمی‌شد.

پارسا با بیان اینکه بی‌انگیزگی در این نمایشگاه موج می‌زد، اظهار کرد: شعار نمایشگاه «قرآن، امنیت، خانواده» بود اما در این زمینه برای خانواده‌ها برنامه‌ریزی در نظر نگرفته بود.

وی تأکید کرد: نمایشگاه قرآن باید حرف تازه‌ای داشته باشد، نرم‌افزارها و محصولات جدیدی را در حوزه قرآن معرفی کند، بخشی با عنوان «تازه‌های قرآنی» وجود داشته باشد تا این تازه‌ها را برای بازدیدکنندگان بیان کند، آماری از وضعیت فعالیت‌ها و رشدهای قرآنی به مخاطب ارائه دهد، به‌طوری که یک بازدیدکننده پس از خروج از نمایشگاه اطلاعاتی حداقلی را در مورد وضعیت فعالان و فعالیت‌های قرآنی به‌دست آورد. به‌طور مثال در رادیو تلاوت قبل از هر تلاوت اطلاعات کاملی از آن قاری و حافظ بیان می‌شود که اطلاعات خوب، دقیقی و مفیدی است. خوب بود بروشورهای تخصصی یا بنرهایی برای معرفی قرآنیان در نمایشگاه در نظر می‌گرفتند.

پارسا با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن همدان فرقی با نمایشگاه کتاب نداشت، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن یک نمایشگاه تخصصی است، در نمایشگاه کتاب هم همین کتب و اسباب‌بازی‌ها را می‌توان پیدا کرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از ضعف‌های نمایشگاه گفت: در نمایشگاه راهنمایی وجود نداشت، خوب بود در ابتدای ورود هر بازدیدکننده قبل از ورود بروشور یا توضیح راهنما یک نمای کلی از نمایشگاه را به‌دست می‌آورد، ما اطلاعی از برپایی نماز جماعت و برنامه‌های جنبی در نمایشگاه نداشتیم، می‌شد قبل از اذان برگزاری نماز جماعت و مکان آن‌را با بلندگو برای حاضران اعلام می‌کردند.

پارسا یادآور شد: نمایشگاه قرآن باید رنگ و بوی قرآن داشته باشد، متولیان نمایشگاه می‌توانند ضمن بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی و کاربردی همچون نمایشگاه قرآن تهران از آنها برای استان الگو بگیرند، به خصوص در زمینه نظم و چینش غرفه‌ها؛ به طور مثال ما در بدو ورود با دیوار آزاد برخورد کردیم که مسئول غرفه در همان لحظه و بدو ورود از ما خواست چیزی روی دیوار بنویسیم، زمان ورود که اصلا از نمایشگاه بازدیدی نداشته‌ایم مطلب کلیشه‌ای روی این بنر نوشته می‌شد.

نمایشگاه قرآن در راستای جذب کودکان باشد

مریم اسدی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت نمایشگاه قرآن و چنین فعالیت‌های فرهنگی جذب کودکان و نوجوانان است، بنابراین لازم است غرفه‌هایی که در این زمینه شکل می‌گیرد متناسب با نیاز کودکان باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن در سال جاری نسبت به دوره‌های گذشته تنوع بیشتری داشت و گسترده‌تر برگزار شده بود، به‌ویژه تشکیل غرفه‌های کودکان جامعةالقرآن و کانون پرورش فکری توجه همه را به خود جلب می‌کرد. علاوه بر این در سال‌های گذشته فقط کودکان همراه والدین بودند و گاهی از این فضا خسته می‌شدند اما در سال جاری اجرای نمایش‌های کودکانه، قصه‌های قرآنی، نقاشی‌ها و خوشنویسی آیه‌های قرآنی فضا را برای کودکان بسیار جذاب کرده بود.

اسدی ارائه ایده‌های جذاب را مهم‌ترین نقطه قوت نمایشگاه برشمرد و گفت: غرفه مربوط به عفاف و حجاب و ملزومات حجاب با وجود اینکه در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود اما بسیار ضعیف ظاهر شده بود.

وی در ادامه گفت: آنچه که به نظرم بهتر بود در نمایشگاه ظاهر می‌شد، عملیاتی شدن عملکرد برخی غرفه‌ها بود. به‌عنوان نمونه باید جلسات قرآن کودکان را به‌صورت علنی در نمایشگاه و در غرفه مخصوص برگزار می‌کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha